Tabăra de poezie de la Cisnădioara – impresii incomplete, iulie 2009


De la bun început m-am gândit că cel mai greu va fi pentru Călin Sămărghiţan… E de-a dreptul imposibil să aduni într-un spaţiu restrâns atâtea personalităţi diferite, cu orgoliile lor fireşti, cu simpatiile şi antipatiile lor şi mai ales cu imaginea pe care şi-au făcut-o fiecare unul despre celălalt. Apoi, când l-am întâlnit pe Călin Sămărghiţan, m-am gândit că îi va fi şi mai greu. Politicos şi amabil, Călin a crezut de la bun început în ideea  de a organiza o tabără de poezie şi de regulă, în situaţii de genul acesta, aşteptările sunt foarte mari, de cele mai multe ori prea mari.

Au început să vină şi invitaţii… N-o să spun nimic despre niciunul dintre ei tocmai pentru că cititorii acestui text ar deveni suspicioşi aşa cum eu însumi sunt de fiecare dată când citesc fraze elogioase. O să vorbesc, însă, despre atmosferă… Da, s-a râs mult, s-a glumit mult, dar s-a şi cântat, s-a şi citit poezie, de asemenea. Deşi adunarea poeticească a fost de la bun început eterogenă, am putut dialoga rezonabil, am făcut schimb de idei şi volume de versuri (eu doar am primit şi le mulţumesc celor care au făcut acest gest ştiind de la bun început că nu se pot aştepta la reciprocitate). Cei mai mulţi dintre invitaţi sunt oameni de substanţă, cu o cultură literară care îi califică pentru statutul pe care îl au pe agonia sau în diverse alte comunităţi în care activează.

Dacă m-ar întreba cineva ce anume pot aprecia la marea majoritate a participanţilor la Tabăra de poezie de la Cisnădioara, aş răspunde fără să stau prea mult pe gânduri: ironia şi autoironia. Nu am stat 4 zile printre oameni constipaţi intelectual, pătrunşi de propria lor importanţă, trăind fiecare ceas al zilei cu ideea la propria notorietate. Este, după mine, şi cea mai importantă dintre calităţile omului de cultură. Nu ştiu cum a reuşit Călin (gândindu-mă la „meseria” pe care o are, bănuiesc că a avut ajutor cine ştie de unde), dar a ales oameni în egală măsură diferiţi, dar şi capabili să îşi etaleze inteligenţa nu la modul agresiv, invaziv. Liviu Nanu, Ştefan Doru Dăncuş, Laurenţiu Ciprian Tudor, Adriana Lisandru, Adrian Munteanu, Baubet Izzet, Adrian Suciu, Cezara, Maria, Călin, Emanuel Iconar şi mulţi alţii pe care colegii mei într-ale taberei, cu o memorie mult mai bună decât a mea, şi-i vor aminti cu mai multă acurateţe, nu sunt oameni cu care să interacţionezi la modul facil. Mulţi dintre ei (inclusiv, evident, subsemnatul) sunt incomozi, rigizi câteodată, patetici alteori, încăpăţânaţi etc. Cu toate acestea, în cele mai multe situaţii dialogul a fost posibil şi, mai mult decât atât, fecund (evident, cititorii trebuie să atribuie cuvântului exclusiv sensul lui conotativ). Ceea ce vreau să spun (şi să nu vă gândiţi că e puţin lucru!) e că niciunul nu e … prost! Desigur, nu vorbesc despre IQ aici, ci despre prostia aceea agasantă a individului blocat în proiect (vorba lui Liiceanu). Au fost zile în care eu unul nu am sesizat timpi morţi. Apoi, alegerea spaţiului în care s-a desfăşurat tabără, a contribuit şi ea enorm.

Închei aici pentru că nu sunt obişnuit să scriu despre aşa ceva. Elogiile, aşa cum mai spuneam, îmi trezesc suspiciuni. De multe ori nu am avut răbdarea de a citi texte de genul celui pe care l-am scris eu acum.

Voi contribui însă cu o plăcere nedisimulată la textele pe care ceilalţi le vor posta si voi nuanţa in comentarii lucrurile care au scăpat aici memoriei mele ce dă semne de îmbătrânire.  Călin, dacă te hotărăşti să organizezi şi cea de-a doua ediţie, în măsura în care te pot ajuta cu mărunte chestiuni care ţin de organizare, poţi conta pe mine! Nu de alta, dar dacă sunt implicat, cu siguranţă mă voi număra printre invitaţi.

Lasă un răspuns

