Rina Frank, „Toate casele au nevoie de un balcon”, Bucureşti, Editura Rao, 2009, 260 de pagini


Povestea în sine are un enorm potenţial. Acţiunea se desfăşoară, în bună parte, în Israel, în primii ani de după independenţă. Pe fundalul dificultăţilor inerente vremurilor, asistăm la fragmente din copilăria unei tinere fete de condiţie modestă, evreică româncă. Al doilea plan ne vorbeşte deja despre acelaşi personaj care, ajuns la maturitate, trăieşte o povestea de dragoste eşuată cu un evreu spaniol. Interesant este de observat cum evrei veniţi din toate colţurile lumii îşi trăiesc dramele identitare, în încercarea de a-şi construi o altă identitate ca cetăţeni ai aceluiaşi stat (Israel). Din păcate, nu se pune un accent deosebit pe această problematică. Subiectul, în integralitatea lui, e ratat cu graţie prin totala lipsă de farmec cu care e spusă povestea. Fie din vina traducătorului, Cerasela Barbone, fie din cea a autoarei,scriitura e aridă, bolovănoasă, imaginile sunt şterse, personajele sunt biete păpuşi mecanice iar frazarea e naiv-infantilă.

Nota mea: 5 

Cărţi şi opinii subiective despre cărţi pe pagina CE AM MAI (RE)CITIT ÎN ULTIMA VREME, la   https://ovidiuivancu.wordpress.com/ce-am-mai-citit-in-ultima-vreme/

3 gânduri despre „Rina Frank, „Toate casele au nevoie de un balcon”, Bucureşti, Editura Rao, 2009, 260 de pagini

  1. Nu v-am atribuit nicio vina. Dvs. ati citit textul in original (sau in italiana, nu stiu), eu am avut acces doar la traducere, prin urmare am formulat o ipoteza. Dezamagirea mea nu are legatura cu experienta, in formare sau nu, ea se refera strict la modul in care e spusa povestea si la superficialitatea cu care sunt tratate personajele. Pot elabora oricand, daca doriti. Pana la urma, insa, e vorba de chestiuni subiective. O intrebare v-as adresa: de ce s-a optat pentru traducerea din italiana? Traducerea dupa o alta traducere mi se pare o idee nefericita, deoarece introduce un filtru suplimentar. Va multumesc pentru comentarii.

    Apreciază

Lasă un răspuns

