Florina Ilis, “Vieţile paralele”, Bucureşti, Editura Cartea Românească, 2012, 690 de pagini


 

Florina Ilis Vietile paraleleO carte ce te face automat să respecţi volumul de muncă, de cercetare ce se ascunde în spatele ei. Ultimii ani ai vieţii lui Mihai Eminescu sunt descrişi în paralel cu eforturile posterităţii de mistificare, de ideologizare a lui Eminescu. Nu mă pot, totuşi, abţine de la observaţia că textul e scris destul de neglijent, cu obositoare (deşi intenţionate) explicaţii inutile, reluări ale subiectului, între paranteze, atunci când nu e cazul (tot intenţionat, desigur) şi diluarea excesivă a subiectului, în sensul că, de multe ori, Florina Ilis are aici nevoie de un numar prea mare de pagini pentru a exprima o idee, a descrie o întâmplare. Intercalarea unui plan narativ în care Securitatea îşi pune agenţii pe urmele poetului, deşi interesantă ca tehnică de lucru, mi se pare eşuată prin lipsa de concentrare asupra esenţialului. Prea mulţi agenţi, sub sau fără acoperire, prea multe pasaje inutile, care pot lipsi fără să aducă nici cel mai mic deserviciu textului în general. Personal, prefer “Cruciada copiilor”, o capodoperă care nu a beneficiat, însă, de „senzaţionalismul” subiectului literar din “Vieţile paralele”.

Nota mea: 8  

Cărţi şi opinii subiective despre cărţi la: 

CE AM MAI (RE)CITIT ÎN ULTIMA VREME (AUGUST 2009-DECEMBRIE 2012),    

https://ovidiuivancu.wordpress.com/ce-am-mai-citit-in-ultima-vreme/

CE AM MAI (RE)CITIT ÎN ULTIMA VREME (IANUARIE 2013 – …)

https://ovidiuivancu.wordpress.com/ce-am-mai-recitit-in-ultima-vreme-ianuarie-2013/

2 gânduri despre „Florina Ilis, “Vieţile paralele”, Bucureşti, Editura Cartea Românească, 2012, 690 de pagini

    1. Din cate mi-am putut da seama, trimiterea la Plutarh e una intentionata. Cam asta e si intentia cartii Florinei Ilis. Intertextualitatea e, in general, punctul ei forte

      Apreciază

Lasă un răspuns

