Maitreyi Devi„În arșița dragostei”, București, Editura Taj, 2012, 96 de pagini


 

Maitreyi Devi In arsita dragosteiCartea are o incontestabilă valoare documentară. Una dintre principalele ei calități e tocmai aglomerarea unor informații care ies din sfera clișeului într-un spațiu tipografic redus. Aflăm, spre exemplu, că Eliade este un ilustru necunoscut în India, că în Bengal e privit cu o suspiciune adesea politicoasă, asociat unei tipologii generale a europeanului dornic de aventuri erotico-mistice. Deși acestea au fost și constatările mele pe parcursul celor aproape patru ani petrecuți în India, ele contrastează atât de flagrant cu discursul oficial, încât, multă vreme, mi-a fost teamă să le verbalizez, considerându-le conjuncturale și nesemnificative. Însă, o și mai importantă ipoteză răzbate fragil din paginile cărții: Eliade n-a înțeles India  sau, nuanțând, a înțeles ceea ce orice european erudit înțelege din India.  Lectura cărții se face în ritm alert; e greu s-o mai lași din mână. E una dintre acele apariții editoriale în spatele căreia se zărește cu ochiul liber un imens efort de cercetare. De aici și regretul de a avea în față un text pe care l-ai dori ceva mai consistent, cu ceva mai multe mărturii, cu ceva mai multe documente.

Nota mea: 9

Cărţi şi opinii subiective despre cărţi la: 

CE AM MAI (RE)CITIT ÎN ULTIMA VREME (AUGUST 2009-DECEMBRIE 2012),    

https://ovidiuivancu.wordpress.com/ce-am-mai-citit-in-ultima-vreme/

CE AM MAI (RE)CITIT ÎN ULTIMA VREME (IANUARIE 2013 – …)

https://ovidiuivancu.wordpress.com/ce-am-mai-recitit-in-ultima-vreme-ianuarie-2013/

 

Lasă un răspuns

