Marguerite Yourcenar, „Memoriile lui Hadrian”, București, Editura Humanitas, 2006, 295 de pagini


973-50-1423-8Cartea, scrisă la persoana I, îl are în centrul său pe împăratul Hadrian, succesorul lui Traian. Aflat în ultima perioadă a vieții sale, împăratul descrie, într-o serie de scrisori, viziunea sa despre Imperiu și intențiile sale de sprijinire a artelor. Nu este, firește, lăsată la o parte nici mistuitoarea pasiune pentru tânărul Antinous, pe care împăratul îl deifică și după moartea căruia devine vulnerabil. Desigur, textul rămâne ficțiune, deși ține cont cu destul de mare acuratețe de faptele istorice, atunci când acestea sunt atestate. De altfel, notele din finalul cărții sunt lămuritoare în acest sens. Problema e, însă, cu limba română. Iată două mostre din multele care atestă o traducere mecanică, neimplicată. Frazele sună a orice numai a limbă română nu. 1 „Pe vremuri, când mă gândeam la propriu-mi sfârșit, aidoma unui cârmaci nepăsător de sine, ci tremurând pentru încărcătura și pasagerii corăbiei, îmi spuneam cu amărăciune că această amintire se va scufunda odată cu mine”. 2 „[…] somnolez șezând mai degrabă decât culcat”. Cartea  e plină de asemenea oribile nonsensuri.

Nota mea: 7

Cărţi şi opinii subiective despre cărţi la: 

CE AM MAI (RE)CITIT ÎN ULTIMA VREME (AUGUST 2009-DECEMBRIE 2012),    

https://ovidiuivancu.wordpress.com/ce-am-mai-citit-in-ultima-vreme/

CE AM MAI (RE)CITIT ÎN ULTIMA VREME (IANUARIE 2013 – …)

„În ce privește scrupulele religioase ale gimnosofistului, dezgustul său în fața cărnurilor sângerânde, aș fi fost mult mai înțelegător dacă nu mi se întâmpla să-mi pun întrebarea: prin ce se deosebește în esență suferința ierbii tăiate de cea a berbecilor înjunghiați și dacă nu cumva scârba ce  ne încearcă la vederea animalelor ucise nu ține exclusiv de faptul că sensibilitatea noastră aparține aceluiași regn?” 

„[…] înseamnă să greșești când ai dreptate prea devreme.” 

„Cu cât statul se dezvoltă mai mult, înlănțuindu-i pe  oameni în verigile lui exacte și reci, cu atât mai mult încrederea omenească tinde să situeze la celălalt capăt al lanțului uriaș  imaginea adorată a unui om proteguitor” 

Alte citate la

https://ovidiuivancu.wordpress.com/romanii-despre-romani-si-nu-numai/

Lasă un răspuns

