Oamenii fără imaginație sunt amanți mediocri


(textul face parte dintr-un proiect in lucru. Toate celelalte texte pot fi consultate la

http://www.catchy.ro/author/ovidiu-ivancu)

sculptură-marmură– Odată cu fiecare dezamăgire, odată cu fiecare traumă pe care ne-o produce un „celălalt”, se instalează în noi, confortabil, doze din ce în ce mai mari de scepticism. Și, ce e mai trist e că, pentru traumele și dezamăgirile noastre, plătesc întotdeauna alții, cei de după, cei pe care îi privim cu ceva mai multă suspiciune, cei cărora le tolerăm mult mai puține tocmai pentru că atunci, odată, am tolerat altora mult prea multe.

Nu știu cum ajunsese discuția în acest punct. Cert e că ea încerca să-mi explice de ce îi e mai greu să accepte în preajmă bărbați pe care, altă dată, i-ar fi iubit cu pasiune, cărora, altă data, le-ar fi oferit nu numai compania ei, sporadic, atunci când nu se mai putea trezi singură diminețile, ci mult mai multe. Se adunaseră atâtea traume, încât, la primul semn că va urma încă una, ceva din ea se revolta, era o irezistibilă crispare interioară și lucrurile se sfârșeau înainte ca semnele acelea să apuce să se concretizeze. Doar că, în felul acesta, ținea la distanțe din ce în ce mai mari oameni a căror singură vină era, până la proba contrarie, că apăruseră în viața ei după ce alții intraseră cu bocancii acolo, în cele mai intime cotloane, răvășind-o. Bărbații aceștia plăteau pentru vini care aparțineau altora, pentru simplul motiv că apăruseră după ei, apăruseră prea târziu.

Mi s-a părut, privind-o în timp ce încerca să mă facă să înțeleg, că teoria ei explică mult mai multe. Nu era aici vorba doar de U., de atitudinea ei de felină la pândă, de ridurile de pe fruntea ei, care, chiar și în stare de repaus, erau gata oricând să se adâncească, la cel mai mic gest, la cel mai nevinovat cuvânt care i se putea părea, la un moment dat, nepotrivit… Mecanismul pe care încerca ea să-l descrie mi se părea a explica de ce, după o anumită vârstă, ne e din ce în ce mai greu să ne găsim prieteni sau iubiți. De ce, după ce acomodăm, în interiorul biografiei noastre, o menajerie relativ importantă de oameni care au trecut pe acolo, ne e greu să mai facem loc pentru alții.

Am întrebat-o pe U. ce s-ar întâmpla dacă ar afla, într-o bună zi, că bărbatul alături de care se află folosește, în cele mai intime momente, cuvinte, fraze, expresii, gesturi pe care le-a mai folosit înainte, în contexte la fel de intime. Stătea pe fotoliu. Nici n-am apucat să-mi termin fraza și, involuntar, a făcut gestul de a-și strânge, în jurul gâtului, gulerul halatului de baie. Era forma ei de protecție împotriva unei imagini, a unei situații care-o înspăimânta. Nici n-a fost nevoie să-mi răspundă. După ce s-a mai calmat, după ce ridurile verticale de pe fruntea ei s-au mai destins, am întrebat-o dacă nu cumva și ea procedase la fel. Dacă nu cumva și ea, în compania vreunui iubit prezent, făcuse pentru el gesturi, spusese pentru el fraze pe care le folosise și alături de alții. În definitiv, există un set limitat de gesturi și cuvinte cu care un individ își poate manifesta iubirea, pasiunea, excitația, dorul, melancolia, nostalgia. E absurd ca, odată cu schimbarea partenerului, să aducem cu noi întotdeauna un nou set de exprimări, un nou fel de a mângâia, de a face dragoste, de a fi tandri sau pasionali. U. nu mi-a răspuns. Vedeam din felul în care mă privea că logica mea o convinge, dar consecințele ei o înspăimântă.

E una să înțelegi teoretic că omul de lângă tine a spus și altora ceea ce-ți spune ție, și cu totul altceva să ai certitudinea că așa s-a întâmplat, să trăiești cu imaginea vie, concretă a gestului sau a frazei. Acum, se plimba prin cameră, așa cum făcea de fiecare dată când încerca să scape de o imagine care o bântuia violent. U. era una dintre acele femei care au imaginație. Ei bine, în astfel de momente, imaginația lucra împotriva ei.
Poate că oamenii fără imaginație sunt amanți mediocri. A face dragoste presupune ceva din abilitatea unui șahist de a vedea mișcarea pieselor în funcție de cele a oponentului, la care se adaugă disponibilitatea de a face ceea ce-ți dorești, fără teama că unul dintre cele două corpuri umane s-ar putea să nu te asculte sau să nu ți se supună. Imaginația te ajută să ai fantezii dinamice, care se modifică în timp real, în funcție de lumină, poziție, stare de moment… Te ajută să interpretezi aceeași partitură în funcție de gesturile celuilalt, de mișcările lui. În felul acesta, deși partitura rămâne neschimbată, formată fiind din aceleași impulsuri biologice, din aceleași reacții biochimice și cu, puțin noroc, ducând către același deznodământ, ea e întotdeauna alta… Succesiunea de gesturi mecanice și rutina acelorași corpuri angajate într-un același act nu pot fi învinse decât de puterea imaginației. În fine, imaginația are acest avantaj de a fi în continuă expansiune. Ea transformă corpurile umane în rezervoare inepuizabile de mișcări, găsește formula prin care micile imperfecțiuni fizice ale corpurilor noastre sunt folosite, în așa fel încât să fie parte a unei fantezii, să aibă sens. Numai cu ajutorul ei, al imaginației, corpurile imperfecte ajung să nu mai deranjeze ochiul, să nu se mai refuze atingerii.

Cu siguranță, însă, oamenii cu imaginația lui U. au acest enorm dezavantaj de a suferi cumplit de pe urma unei imagini care ajunge să bântuie obsesiv, dureros, să se plimbe pe sub scoarța cerebrală până ajunge să invadeze tot. U. are un trecut care-o împiedică uneori să-și trăiască prezentul. Îmi dau foarte bine seama că o indispune conversația noastră. De fiecare dată când e indispusă, are tendința de a-și acoperi corpul. Își trage halatul peste genunchi, își acoperă gâtul cu gulerele lui, își retrage mâinile în interiorul mânecilor largi și pufoase, de parcă ar încerca să dispară, să uite, să facă imaginile din interiorul ei să se retragă, să tacă, să n-o mai agaseze…

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s