Evgheni Vodolazkin, „Aviatorul”, București, Editura Humanitas, 2017, 367 de pagini. Traducere din limba rusă și note de Adriana Liciu


(English version below)

 

aviatorul-evgheni-vodolazkinInnokenti Platonov este înghețat în azot, prin 1920, ca parte a unui experiment sovietic, și dezghețat în 1999. El trebuie să se adapteze noii lumi și, în același timp, să-și facă datoria de martor al unei epoci istorice zbuciumate. Interesantă viziunea pe care o are personajul asupra istoriei: nu evenimentele mari sunt importante, ci senzațiile individuale, mirosurile, sentimentele. Romanul este scris la persoana I, de către cele trei personaje ale sale: Innokenti, doctorul Geiger și Anastasia (Nastia). Din păcate, aici Vodolazkin abuzează de Deus ex machina; are o manieră deranjantă de rezolvare a conflictelor. Innokenti, îndrăgostit de Anastasia, o cunoaște, după dezghețare, pe nepoata acesteia, pe care o cheamă tot Anastasia; martor al unui accident aviatic în copilărie, el e implicat, la final, într-un accident de avion; trimiterea, prin numele personajului, la piesa de teatru a lui Cehov este deranjant evidentă – sunt doar două exemple de evoluție a conflictului în cerc. Fără aceste mici stângăcii de construcție, probabil că romanul ar fi spus mult mai multe.

Nota mea: 8

Innokenti Platonov, frozen as part of a Soviet experiment, in the 20s, comes back to life in 1999. He has to adapt to the new reality and, at the same time, to act as a reliable witness of his own time. His assessment of history is compelling: significant events, he thinks, are not as important as individual perceptions, scents and emotions. The novel is a 1st person narrative; the reader hears the voices of three characters, Innokenti, dr. Geiger and Anastasia (Nastia). Unfortunately, Vodolazkin uses excessively, as a technique of writing, for resolving conflicts, Deus ex Machina. Innokenti falls in love with Anastasia, and after being unfrozen, he meets her niece (Anastasia), with whom he again falls in love; witnessing a plane crash in his childhood, Innokenti is involved in another plane crash, at the end of the novel; Platonov is a clear, too obvious hint for one of Chekhov’s drama – here we have just a few examples of how the entire plot moves in a circle. Without all this maladroitness, most probably the novel would have achieved more.   

Cărţi şi opinii subiective despre cărţi la: 

https://ovidiuivancu.wordpress.com/ce-am-mai-re-citit-in-ultima-vreme-2016/

https://ovidiuivancu.wordpress.com/ce-am-mai-recitit-in-ultima-vreme-ianuarie-2013/

https://ovidiuivancu.wordpress.com/ce-am-mai-citit-in-ultima-vreme/

 

„[…] m-am gândit la natura dezastrelor istoriei – evoluții, războaie și alte asemenea. Principala lor grozăvie nu e faptul că se trage. Și nii chiar foametea. Ci faptul că se eliberează cele mai josnice patimi omenești. Iese la iveală ceea ce până atunci era înăbușit în om prin legi. Fiindcă pentru mulți nu există decât legi exterioare. Interioare nu au.” 

„Privirea istorică îi face pe toți ostatici ai marilor evenimente sociale. Dar eu văd lucrurile altfel: exact invers. Marile evenimente cresc în fiecare individ în parte. […] Totul este foarte simplu. În fiecare om există rahat. Atunci când rahatul tău intră în rezonanță cu rahatul altora, încep revoluții, războaie, fascism, comunism. Și această rezonanță nu e legată de nivelul de trai sau de forma de conducere. Adică, poate, este legată, dar nu în mod direct.” 

„Principalul este să nu supraapreciezi evenimentele ca atare. Eu cred că ele nu sunt ceva care ține de lăuntrul omului. […] Ele nu sunt parte a omului, dimpotrivă – omul devine parte a lor. El nimerește în ele, așa cum nimerești sub roțile trenului, și pe urmă, pe urmă vezi ce rămâne din tine.” 

 

Alte citate la:

https://ovidiuivancu.wordpress.com/romanii-despre-romani-si-nu-numai/

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s